#biersommeliers: Entree Magazine2018-10-16T21:45:58+00:00

Project Description

Column


Gepubliceerd in:
Entree Magazine


oktober 2018

#biersommeliers

“…er is geen enkel gerecht waar géén passend bier bij geschonken kan worden!”

In de Bierspecial van Entree Magazine die in oktober 2018 verscheen schreef ik een korte column over de rol van Biersommeliers in de horeca en hun invloeden op de manier waarop je om kan gaan met Bier in restaurants en bierkennis van horeca personeel.

Hieronder de publicatie:


Wat dragen biersommeliers bij aan de ontwikkeling van bier aan tafel (in de Nederlandse horeca)? Entree vroeg het Nederlands Kampioen Biersommelier Pepijn van der Waa van BrewTaste.

 “Een biersommelier kan wegwijs bieden in het huidige bierlandschap. Dankzij hun kennis, ervaring, vaardigheden en brede inzichten in de biermarkt, hebben biersommeliers een voorbeeldfunctie voor ondernemers, chefkoks en horecapersoneel. Educatie en bieradvies van een biersommelier zorgen ervoor dat men kennismaakt met de gastronomische potentie van bier. Met een training voor je personeel kun je een verbeteringsslag maken in gastgericht bieradvies en productbehandeling. Ook advies over hoe je een passende bierselectie naast je menukaart samenstelt hoort hier bij. Toepasbare kennis is hierin het sleutelwoord.

Verder bieden biersommeliers verhelderende inzichten voor consumenten.  Ze kunnen hen laten zien (met behulp van bijvoorbeeld proeverijen, workshops en sociale media) hoe je op een makkelijke manier bier met eten combineert. Ze kunnen hen dus inspireren. Bewustzijn bij de consument over de juiste behandeling van bier is iets waar nog veel te winnen is. Aandacht creëren voor de correcte opslag van bier, de juiste schenktemperatuur en passend glaswerk maakt al veel verschil.

Een ander aspect is dat de consument een glas bier in de horeca al snel duur vindt. Hoe moeten ondernemers dus omgaan met marges en inkoopprijzen? Presenteren ze een glas bier zodanig dat de prijs voor de gast gerechtvaardigd is? Daarin de helpende hand bieden is dan de uitdaging voor biersommeliers. De vraag is natuurlijk of de horeca bereid is om hierin mee te gaan; training en educatie kosten geld. Neem je, bijvoorbeeld als high-endrestaurant, een biersommelier in dienst? Dat is natuurlijk kostbaar. Bovendien is de spoeling dun: 150 biersommeliers op 15.000 restaurants. Investeren in passende training voor je team kan de oplossing bieden.

Ten slotte vind ik het voor biersommeliers een mooie uitdaging om ondernemers aan te zetten tot meer creativiteit. Het wordt pas echt leuk als je verder gaat denken dan witbier bij mosselen en bockbier bij hertenstoof. Persoonlijk vind ik dit soort bier-food combinaties niet meteen verrassen. Er is zoveel meer te ontdekken en er is geen enkel gerecht waar géén passend bier bij geschonken kan worden!”

Upcoming:

ratatouille disney

BrewTaste Specials | Ratatouille!

28 oktober | 18:00 tot 22:00

Bier & Kaasproeverij

24 november | 16:00 tot 18:00

Meer als dit: